Szkoła Podstawowa OPTIMA oraz Liceum Ogólnokształcące OPTIMA to szkoły oparte o autorski program, który powstał w toku dwudziestopięcioletniej praktyki oraz w oparciu o innowacyjne nurty w pedagogice. Bliskie są nam idee szkoły waldorfskiej, pedagogiki Freineta, Montessori, Budzącej się Szkoły, szkoły Minimalnej.
Nowoczesna szkoła z tradycyjnymi wartościami
Tworzymy nowoczesną szkołę uwzględniając zdobycze cywilizacyjne, ale chronimy ponadczasowe wartości takie jak dom i rodzina. Pracujemy z uczniem z poszanowaniem Jego indywidualności. Wiemy, że oprócz nauki młody człowiek ma swoje pasje, zainteresowania a także prawo do zabawy, świętowania i czasu wolnego. Szanujemy czas Świąt, ferii
i dni wolnych pozwalając, aby ten czas mógł być zagospodarowany przez rodzinę i spędzony rodzinnie.
Nasza szkoła nie jest szkołą dla wszystkich. Jest to szkoła dla uczniów, rodziców i nauczycieli ceniących innowacyjną pedagogikę ale i tradycyjne wartości. Nigdy nie będziemy szkołą-torem wyścigowym, szkołą-zimnym laboratorium. Jesteśmy szkołą wspierającą uczniów chcących zdobywać wiedzę w atmosferze spokoju, wzajemnego zrozumienia
i relacji.
W naszej szkole bezwzględnie wymagamy szacunku dla drugiego człowieka, kultury osobistej, zaangażowania w życie szkoły, dbania o swój rozwój, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, dbania o swoje zdrowie, uważności na świat wokół nas.
Kadra
Kadra tworząca Radę Pedagogiczną naszej szkoły to nauczyciele z pełnymi kwalifikacjami z wiedzą, pomysłami i pasją do przekazywania wiedzy oraz chęcią zdobywania nowych doświadczeń. Uczestniczymy w warsztatach, konferencjach, studiach doktoranckich oraz podyplomowych. Jesteśmy otwarci na innowacje w oświacie i rozwój. Nauczyciel ma swobodę w wyborze metod realizacji podstawy programowej, biurokrację ograniczamy do niezbędnego minimum.
Nie ma ciągłej kontroli i rywalizacji za to jest współpraca, pomoc, wsparcie i dobra atmosfera w zespole pedagogicznym.
Podstawa programowa i egzaminy zewnętrzne
Realizujemy PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ i solidnie przygowujemy uczniów do egzaminów zewnętrznych i kolejnych etapów nauczania.
Pracujemy z naciskiem na indywidualizację pracy z uczniem. Współpracujemy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i opieramy się w pracy z uczniem na zaleceniach zawartych w opiniach i orzeczeniach.
Indywidualny Plan Rozwoju Edukacyjnego
We współpracy z uczniem i rodzicami opracowujemy Indywidualny Plan Rozwoju Edukacyjnego, który pozwala określić cele, do których uczeń dąży i plan pracy, który pomaga w osiągnięciu celu. Plan uwzględnia również zainteresowania pozaszkolne i rozwój kompetencji miękkich oraz rozwój osobisty. Przygotowujemy i pomagamy w formalnościach
do podjęcia studiów zagranicą.
Ocenianie
Szkoły Optima to szkoły, w których relacje to podstawa procesu edukacji. Tu nie ma wyścigu szczurów. Stawiamy
na wspólne zdobywanie wiedzy, nie ocen. Ograniczyliśmy ilość ocen cyfrowych na rzecz opisu, który pozwala
na rzeczywisty ogląd postępów ucznia. Ten czytelny komunikat zwrotny to informacja w jakim stopniu uczeń zrealizował materiał danej klasy. Oceniamy nie tylko efekt, ale i proces uczenia się. Prace domowe są nieobowiązkowe
i nie podlegają ocenie. Do prac domowych mogą być dołączane ankiety dla uczniów z pytaniami dotyczącymi pracy własnej i samooceny. To nie oceny się liczą, a umiejętności które pozostaną, podczas gdy o ocenach już się nie będzie pamiętało.
Wiemy, że nie ma dwóch takich samych osób. Wiemy, że każdy ma prawo rozwoju w swoim własnym tempie.
Nasi nauczyciele są przewodnikami na szlaku edukacji. I tak, jak turyści, uczniowie mają prawo wyboru rodzaju szlaku
i tempa, w którym podążają do celu.
Kameralność
Mamy ograniczoną ilość miejsc do 15 uczniów w klasach szkoły podstawowej i do 20 w klasach LO. Jesteśmy szkołą kameralną, w której uczeń jest traktowany podmiotowo. O przyjęciu decyduje rozmowa kwalifikacyjna z uczniem oraz rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz zaakceptowanie regulaminu szkolnego i zobowiązanie do jego przestrzegania.
Przyjazna przestrzeń
Sale lekcyjne to przestrzeń przynależna danej klasie. Uczeń nie traci czasu na przerwach na wędrówki z klasy
do klasy. Uczniowie sami organizują sobie miejsce, w którym spędzają kilka godzin dziennie – decydują o ustawieniu ławek, dekoracjach, szafkach szkolnych.
Przyjazna przestrzeń pozwala na uczenie się w warunkach, które jak najbardziej temu sprzyjają.
Praca z uczniem
Pracujemy przez motywowanie ucznia, wspomaganie w określaniu celów, drogi do celów i wsparcie. Stawiamy
na kulturę dzielenia się wiedzą wykorzystując projektowe metody pracy, brak ciągłych kontroli i porównań w stosunku do uczniów , brak rywalizacji – stawiamy na współpracę, lekcja służy przekazywaniu wiedzy (jest to czas tłumaczenia, wyjaśniania, nauczania, wspólnego poszukiwania wiedzy a zatem ograniczamy liczbę sprawdzianów). Traktujemy każdego ucznia w sposób indywidualny wsłuchując się w jego potrzeby, pomagając w trudnościach i rozwijając zainteresowania. Współpracujemy z Uniwersytetem Łódzkim w ramach programu „zdolny uczeń świetny student”
i pomagamy chętnym uczniom w przygotowaniach do konkursów i olimpiad przedmiotowych.
Cel Szkoły Optymalnej
● Realizujemy podstawę programową
● Przygotowujemy solidnie do egzaminów
● Wspieramy rozwój ucznia jako proces uzyskiwania coraz większej świadomości siebie
● Pomagamy kształtować umiejętność określania swoich zasobów intelektualnych, emocjonalnych, społecznych, fizycznych, talentów, predyspozycji, mocnych stron ale także deficytów – słabości, cech,
które utrudniają osiągnięcie celu
● Motywujemy pozytywnie do zdobywania wiedzy, dajemy czas i przestrzeń na osiąganie postawionych sobie celów
● Pomagamy szukać swoich mocnych stron i podnieść samoocenę
● Współpracujemy z rodzicami i opiekunami prawnymi przy rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży.
● Prowadzimy działania związane z profilaktyką uzależnień i problemów związanych z psychiką dzieci i młodzieży.
● Pomagamy dzieciom i młodzieży w zapoznawaniu się z własną sferą psychiczną, zdobywaniu wiedzy
o przyczynach i skutkach podejmowanych przez siebie działań, dobry kontakt z emocjami (nazywanie ich, definiowanie, rejestrowanie jak oddziałują), zdobywaniu wiedzy o tym, co chcemy robić w życiu i jak poznać swoje mocne strony, ale i ograniczenia, aby ten cel osiągnąć.
● Rozwijamy w ramach zajęć lekcyjnych i warsztatów u uczniów kompetencje miękkie : współpracę w zespole, negocjacje, rozwiązywanie sporów, szukanie rozwiązań problemów, świadome korzystanie z mediów społecznościowych, samodzielne myślenie
Spotykają się w naszej szkole nauczyciele, uczniowie, rodzice, którzy chcą BYĆ SOBĄ w procesie edukacyjnym.
Chcą przekazywać i zdobywać wiedzę w sposób jak najbardziej skuteczny.
Pragniemy, aby nasi absolwenci byli ludźmi świadomymi siebie, myślącymi, z własnym zdaniem. Aby umieli odnaleźć się w rzeczywistości, która nas otacza i wykonywali z przyjemnością pracę, która jest ich pasją. A przede wszystkim byli szczęśliwymi, spełnionymi ludźmi.
Szkoła Podstawowa, Liceum
Ogólnokształcące OPTIMA
św. Jana 33
95-200 Pabianice
Sekretariat czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 16:00.